responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 23  صفحه : 406

از سدى نقل شده كه اين آيه در باره عاص بن وائل سهمى نازل شده است كه گاهى از اوقات در پاره‌اى از امور با رسول خدا 6 موافقت ميكرد.

از عطاء بن يسار نقل شده است كه اين آيه در باره كسى نازل شده است كه به خاندان خود گفت: وسائل سفر مرا فراهم كنيد تا بسوى پيامبر بروم، آماده شد و حركت كرد در بين راه مردى از كفار به او برخورد و از او پرسيد كجا ميروى؟

گفت: ميخواهم بسراغ محمد بروم شايد از خير او برخوردار شوم، آن مرد كافر به او گفت: تو وسائل و توشه سفر خودت را بمن ببخش من تمام گناهانت را به گردن ميگيرم.

از محمد بن كعب قرظى نقل شده است اين آيه در باره ابو جهل نازل شده است كه ميگفت: بخدا محمد جز به اخلاق نيك و عالى دعوت نمى‌نمايد، و اين معنى قول خدا است كه فرمود: (أَعْطى‌ قَلِيلًا وَ أَكْدى‌) يعنى ايمان نياورد.

معنى آيات:

آن گاه خداوند از قدرت كامله و وسعت ملك خود خبر داده ميفرمايد:

(وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ) اين آيه بصورت معترضه بين آيه قبلى و آيه بعدى آمده است، كه ميفرمايد:

(لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَساؤُا بِما عَمِلُوا) و لام در ليجزى متعلق است به معنى آيه اوّل زيرا چون خداوند نسبت به آنان آگاهى داشته است، هر يك از آنان را بميزان استحقاقشان مجازات كرده است، و اين لام، لام عاقبت است چون خداوند در- نتيجه علمش به هر دو دسته آنان را بر حسب استحقاقشان مجازات ميفرمايد، و نيز روشن است كسى قدرت بر پاداش دادن نيكوكاران و مجازات بدكاران دارد كه داراى قدرت و سلطنت بسيارى باشد، و لذا در آيه معترضه فرموده است:

(وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ‌) تا آنان را كه گناه كرده‌اند يعنى شرك ورزيده‌اند

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 23  صفحه : 406
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست