نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 360
باشند كه آفرينش آنان را تدبير نموده باشد
خلق شدهاند؟
(أَمْ هُمُ الْخالِقُونَ)؟ ابن عباس گويد
يعنى: آيا آنان خويشتن را خود آفريدهاند و فكر ميكنند كه ديگر از طرف خداوند
فرمانى بر آنان واجب نميشود؟
(أَمْ خَلَقُوا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ)؟
يا آنكه آسمانها و زمين را آنان آفريدهاند و بدين جهت است كه به وجود خدا اقرار
نميكنند، و خداوند را آفريدگار خود نميشناسند.
(بَلْ لا يُوقِنُونَ) بلكه اينان يقين ندارند كه
براى آنان خداوندى است كه تنها او شايسته پرستش است، و اينكه تو از طرف خداوند
پيامبر هستى.
(أَمْ عِنْدَهُمْ خَزائِنُ رَبِّكَ)
مقاتل و عكرمه گويند يعنى: آيا كليدهاى رسالت پروردگارت در دست آنان است كه هر جا
بخواهند رسالت را قرار دهند؟
از كلبى و ابن عباس روايت شده است كه منظور از خزائن در آيه خزائن
باران و رزق است.
جبائى[1] گويد:
خزائن الهى عبارتست از آنچه تحت قدرت او است، يعنى:
خيال ميكنند كه هيچ پيش آمدى براى آنان نخواهد شد مگر آنكه بدلخواهشان
باشد.
(أَمْ هُمُ الْمُصَيْطِرُونَ)؟
يعنى: خيال ميكنند كه ارباب و صاحب سلطه هستند بر مردم و كسى بر آنان سلطهاى
ندارد، و كسى نيست كه نسبت به آنان امر و نهى كند و موجب قوام آنان باشد.
جبائى گويد: يعنى: آيا آنان مالك مردم و مسلط بر آنان هستند؟