(وَ مِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ)
يعنى: مغرب و عشاء، مجاهد گفته است: و من اللّيل يعنى نماز شب و نماز مغرب و عشاء
نيز در آن هست.
از حضرت صادق (ع) روايت شده است كه از حضرت در باره (وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ
الْغُرُوبِ) پرسيدند؟ فرمودند: صبحگاهان و عصر ده بار مىگويى: (لا اله الّا
اللَّه وحده لا شريك له، له الملك و له الحمد، يحيى و يميت و هو على كلّ شىء
قدير).
(وَ أَدْبارَ السُّجُودِ) در آن چند قول است:
1- از على بن أبى طالب (ع) و حسن بن على (ع) و حسن و شعبى و نيز از
ابن عبّاس در روايتى مرفوعه از پيامبر 6 روايت شده است كه منظور از آن دو ركعت
نماز نافله است كه پس از نماز مغرب مىخوانند، و منظور از (إِدْبارَ
النُّجُومِ) دو ركعت نماز نافله قبل از طلوع فجر است.
2- از ابن عبّاس و مجاهد نقل شده است: منظور از (أَدْبارَ السُّجُودِ) تسبيح پس از هر نماز است.
3- از ابن زيد و جبائى نقل شده است منظور از (أَدْبارَ
السُّجُودِ) نافلهها است پس از نمازهاى واجب.
4- از امام جعفر صادق (ع) روايت شده است منظور از (أَدْبارَ السُّجُودِ) نماز وتر است در آخر شب.
[1]- تفسير ابن عبّاس ص 326 قبل طلوع الشّمس را نماز صبح و قبل
الغروب را نماز ظهر و عصر دانسته است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 281