responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن نویسنده : بیستونی، محمد    جلد : 23  صفحه : 279

فلاني با او است.
و علّت اينكه خداوند فرموده است اينها موجب عبرت عاقلان است، براي آن است كه آنها كه عبرت پذير نيستند توجّهي به عقل خويشتن نمي‌كنند.
از قتاده نقل شده است منظور آن است كه اين سرگذشت موجب عبرت آن كساني است كه داراي قلبي زنده باشند [1].
«أَوْ أَلْقَي السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ» از ابن عبّاس و مجاهد و ضحّاك نقل شده است يعني: اين سرگذشتها مايه عبرت است براي كسي كه گوش فرا داده، و قلب خويشتن را مشغول چيزهاي ديگري غير از آنچه مي‌شنود نمي‌سازد، و آنچه را كه مي‌شنود تحويل گرفته آن را درك مي‌كند، و از آن غافل نشده، و فراموش نمي‌كند، گفته مي‌شود: (الق اليّ سمعك) يعني: به سخنان من گوش فرا ده.
ابن عبّاس گويد: منافقين مي‌آمدند و خدمت حضرت رسول خدا (ص) نشسته، سپس كه بيرون مي‌رفتند به يكديگر مي‌گفتند: او چه حرفهايي مي‌زد؟
و گويي كه در محضر پيامبر دلهاي آنان همراهشان نبوده است.
از قتاده نقل شده است يعني در حالي كه او شاهد صفت پيامبر است كه در كتب سلف آمده است، و منظور از آن اهل كتاب مي‌باشد.
«وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ ما مَسَّنا مِنْ لُغُوبٍ».
لغوب به معني خستگي و ملال است، و در اين آيه خداوند يهوديان را تكذيب فرموده است كه اعتقاد دارند خداوند در روز شنبه پس از آفرينش جهان استراحت كرده است، و روي همين حساب است كه روز شنبه، يهوديان كارهاي
[1]- تفسير ابن عبّاس صفحه 326 قلب را به (عقل حيّ) يعني: عقل بيدار و زنده معني كرده است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن نویسنده : بیستونی، محمد    جلد : 23  صفحه : 279
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست