نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 266
(وَ قالَ قَرِينُهُ) حسن
گفته است: قرين فرشته شاهد اعمال انسان است، و همين معنى نيز از امام باقر و امام
صادق (ع) روايت شده است.
از مجاهد نقل شده است منظور از اين قرين همان شيطانى است كه بر او
گمارده شده است.
بعضى هم گفتهاند: منظور از قرين همنشين او است از انسانها.
(هذا ما لَدَيَّ عَتِيدٌ) اگر منظور از قرين
فرشته شاهد باشد معنى اين است: اين حساب او است كه نزد من در اين پرونده آماده
است، يعنى به پروردگارش مىگويد: مرا بر او موكل ساخته بودى اينك اعمال او را كه
نوشتهام نزد من حاضر است.
و اگر منظور از قرين شيطان يا همنشين انسى باشد معنى اين است اين
عذاب نزد من حاضر است و به سبب گناهانى كه انجام دادهام برايم فراهم آمده است.
(أَلْقِيا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ) اين خطاب به خازن جهنّم است.
زجاج گويد: خطاب به دو فرشته موكّل بر انسان است كه سائق و شهيد
مىباشند، و آنچه در اين باره آمده است يادآور شديم.
ابو القاسم حسكانى با اسناد خود از اعمش روايت كرده است كه گفت:
ابو المتوكّل ناجى از ابى سعيد خدرى روايت كرده است كه رسول خدا 6
فرمود:
(هنگامى كه روز قيامت مىشود خداوند به من و به على مىفرمايد: القيا
فى النّار من ... يعنى: دشمنان خود را به جهنّم اندازيد، و دوستان خود را وارد
بهشت سازيد، و اين معناى( أَلْقِيا فِي جَهَنَّمَ
كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ) ...) و عنيد كسى است كه از حق و رشد
روىگردان شده است.
(مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ) يعنى: مانع نيكيها است كه
خداوند فرمان داده است ثروت-
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 266