نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 88
((أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ
عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ)) محل قوله «بربك» رفع است، و
معنى چنين است «او لم يكف ربك» و نيز(أَنَّهُ عَلى كُلِّ
شَيْءٍ شَهِيدٌ) هم در موضع رفع است بنا بر بدليت، و اگر آن را
بر لفظ بربك حمل كنيم در موضع جر است، و مفعول آن محذوف است و تقديرش چنين است:
«او لم يكف شهادة ربك على كل شيء».
و معنى كفايت آنست كه خداوند براى مردم دليلهايى بر توحيد و تصحيح
نبوّت پيامبرانش بيان فرموده است.
مقاتل ميگويند: يعنى آيا همين بس نيست پروردگارت شاهد است كه قرآن از
طرف خدا است، و بعضى هم گفتهاند معنايش آنست كه آيا همين براى پروردگارت بس نيست
كه بر هر چيزى شاهد است و عالم بر هر چيز است و هيچ چيز بر او پنهان نيست.
((أَلا إِنَّهُمْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقاءِ رَبِّهِمْ)) الا كلمه آگاهى و تأكيد است يعنى كافران در مورد رويارويى با ثواب و
عقاب پروردگار سخت در شك ميباشند و شك دارند كه پروردگار آنان را بمكافات عملشان
خواهد رسانيد، و در اين مورد به آنان نسبت سفاهت داده ميشود كه گمان كردهاند
خداوند آنان را عبث خواهد گذاشت.
((أَلا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ))
يعنى: دانش پروردگار بر هر چيزى احاطه يافته است و چيزى بر او پنهان نخواهد ماند.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 88