نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 70
ميدهد حقّ است، و باطل در آن راه نخواهد
داشت، بلكه تمام اخبار قرآن موافق واقع ميباشد.
4- از حسن است يعنى: نه از اوّل نزول قرآن باطل در آن راه دارد و نه
در آخر نزول آن.
5- به هيچ وجه در قرآن باطل راه ندارد، بنا بر اين در الفاظش تناقض
نيست، در اخبارش دروغ نيست، كسى نميتواند با قرآن معارضه كند، و بر آن زياد نخواهد
شد، و تغيير و تبديل در آن راه نداشته خداوند آن را حفظ فرموده تا روز قيامت براى
مكلّفين حجّت است، و مؤيّد اين معنى آيه(إِنَّا نَحْنُ
نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ)
است[1].
((تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ))
يعنى قرآن از طرف كسى نازل شده است كه عالم بوجوه حكمت بوده شايسته حمد و ثناى
بندگان ميباشد زيرا نعمتهاى بسيار بآنان داده است، كه قرآن يكى از بزرگترين
نعمتهاى پروردگار براى بندگان است، بنا بر اين خداوند شايسته حمد و ثناى و
سپاسگزارى است.
[1] نور الثّقلين جلد 4 صفحه 553 از حضرت باقر( ع) روايت شده است
كه( ... لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ ... يعنى: نه از طرف تورات نه از ناحيه انجيل و نه
از زبور باطلى در قرآن راه نيافته، وَ لا مِنْ خَلْفِهِ يعنى: پس از قرآن هم كتابى
نخواهد آمد كه آن را باطل كند)
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 70