نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 69
بآن كفر ورزيدند «بمكافات خود خواهند رسيد».
در اينجا خبران نيامده است و تقديرش چنين است «انّ الذّين كفروا
بالذّكر يجازون بكفرهم» ابى عمرو بن علا گفته است خبران در آيه 44(أُولئِكَ يُنادَوْنَ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ)
است، و بعضى هم گفتهاند:
((وَ إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِيزٌ)) در
موضع خبر است، و تقديرش چنين است:
(الكتاب الذى جاءهم عزيز) يعنى اين قرآن كه براى آنان آمده است بى
مانند است، و هاء ضمير در انّه بقرآنى كه ذكر است باز ميگردد، و معنى اينطور ميشود
اين ذكر كتابى است بىمانند كه هيچكس نميتواند مانندش بياورد.
و بعضى هم گفتهاند: قرآن عزيز است چون خداوند عزتش بخشيده و او را
از تغيير و تبديل و تحريف حفظ فرموده است.
و ابن عبّاس گفته است: عزيز است يعنى: در پيشگاه خداوند عظيم است و
محترم.
((لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ)) گفتهاند كه درباره راه نداشتن باطل در قرآن پنج نظر است:
1- باطل شيطان است و معنايش اينست كه شيطان نميتواند از آن حقّى
بكاهد يا باطلى بر آن بيفزايد، و اين نظر از قتاده و سدى نقل شده است 2- از ابن
عبّاس و كلبى و مقاتل است كه يعنى: كتابهايى كه قبل از قرآن بودهاند قرآن را باطل
نميسازند، و نيز بعد از آن هم كتابى نخواهد آمد كه قرآن را باطل سازد و آن را نسخ
كند.
3- از حضرت باقر و حضرت صادق (ع) است: باين معنى كه خبرهايى قرآن از
گذشته داده است در آن باطل نبوده، و نيز خبرهايى كه از آينده
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 69