نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 361
كه در اين شعر «اضلّ بعيره» بمعنى آنست كه
شترش گم شده است.
((وَ خَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى بَصَرِهِ
غِشاوَةً)) اين آيه را، در سوره بقره تفسير نمودهايم[1].
((فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ))
يعنى: پس از هدايت الهى نسبت به او، باين معنى كه هر گاه كسى بوسيله هدايت الهى پس
از ظهور و روشنى آن راه نيافت، ديگر اميدى بهدايت يافتنش نيست.
((أَ فَلا تَذَكَّرُونَ)) يعنى: آيا با اين
موعظهها پند نميگيريد؟ و اين توبيخ نشانه آنست كه آنان در پند گرفتن كوتاه مىآمدهاند،
يعنى: پند گيريد، و بيدار شويد تا نسبت بخداوند معرفت داشته باشيد.
و سپس خداوند بزرگ از وضع منكرين بر انگيختن پس از مرگ سخن به ميان
آورده ميفرمايد:
((وَ قالُوا ما هِيَ إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا)) يعنى: غير از اين زندگى كه در دنيا داريم، زندگى ديگرى وجود ندارد،
و پس از مردن زنده شدن و حساب و كتابى در بين نيست.
((نَمُوتُ وَ نَحْيا)) و در معنى اين قسمت سه قول
گفته شده است.
1- آنكه تقديرش «نحيا و نموت» است و مقدّم و مؤخر شده است.
2- يعنى: ما مىميريم و فرزندانمان زنده مىمانند.
3- يعنى بعضى از ماها مىميريم و بعضى زنده مىمانيم همانگونه كه در
آيه ديگر ميفرمايد:(فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ) يعنى: بايد بعضى از شما بعضى ديگر را بكشد.
((وَ ما يُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ))
يعنى كسى جز گذشت زمان و رفت و آمد شب و