نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 21 صفحه : 276
پس آن دو ترسيده و فراركنان بازگشتند( وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ) (و احاطه كرد آل فرعون را)
يعنى نازل شد به ايشان( سُوءُ الْعَذابِ) (بدى
عذاب) يعنى مكروه آن و آنچه از آن بد مىنمايد (آل فرعون كيانند؟) مراد از آل
فرعون پيروان او هستند و «حسن» گفته: (آل فرعون) آنهايى مىباشند كه بر دين فرعون
بودند.
در اينجا گفته مىشود كه چرا خود فرعون را نگفته و آل او را گفته
است؟
جواب مىگوئيم كه چون آل او بسبب عذاب هلاك شدند، پس چگونه خواهد بود
حال خود او.
عذاب بد براى فرعونيان در دنيا غرق شدن در دنيا بود و در آخرت عبارت
است از آتش و بدينجهت خداوند مىگويد:
(النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا) (ايشان هر بامداد و شامگاه به آتش عرضه مىشوند) يعنى آل فرعون در
گورهاشان در صبح و شام بر آتش عرضه مىشوند و از اين راه عذاب مىگردند.
النار- اين لفظ به خاطر بدل بودنش از(
(سُوءُ الْعَذابِ)) مرفوع شده است
چند حديث:
1- «نافع» از «ابن عمر» از رسول خدا 6 روايت كرده كه فرمود:
چون يكى از شما بميرد هر صبح و شام جايگاهش بر او نشان داده مىشود
اگر از اهل بهشت باشد جايگاهش بهشت است و اگر از اهل جهنم باشد جايگاهش جهنم است.
اين روايت را «بخارى» و «مسلم» در كتاب «صحيح» خود آوردهاند.
امام صادق (ع) فرمود: نشان دادن جايگاه در دنيا بوده پيش از قيامت چه
اينكه در آتش قيامت صبح و شام نخواهد بود، سپس فرمود: اگر
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 21 صفحه : 276