نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 465
سؤال ميكنند.
28- گويند شما بوديد كه از روى نصيحت بسوى ما مىآمديد.
29- گويند بلكه شما مؤمن نبوديد.
30- و ما را بر شما هيچ تسلّطى نبود بلكه شما گروهى گردنكش بوديد.
تفسير:
سپس خداوند سبحان خبر داد از حال ايشان و فرمود:
(هذا يَوْمُ الْفَصْلِ) اين روز جدايى بين خلايق و
روز حكومت و داورى و جدا كردن از حق از باطل است بطورى كه در آن روز براى تمامشان
حال افراد ظاهر و معلوم شد و اين چنين است كه مطيع داخل بهشت شود بر روش بزرگوارى
و احترام، و گناهكار داخل آتش شود بطريق اهانت و خوارى.
(الَّذِي كُنْتُمْ) آن روزى كه شما اى گروه
كفّار( بِهِ تُكَذِّبُونَ) آن را دروغ مى پنداشتيد، و
اين سخن بعضى بر برخى ديگر است، و بعضى گفتهاند: بلكه اين كلام ملائكه است، سپس
خداوند سبحان حكايت نمود كه بملائكه و فرشتگان چه ميگويند بآنكه گفت:
(احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا)
يعنى جمع كنيد كسانى را كه بخود ستم كردند در ارتكاب گناهان از هر طرف. و بعضى
گفتهاند: آنهايى كه ستم كردند بر خودشان بمخالفت در امر خداى سبحان و تكذيبشان
پيامبران را، و بعضى گفتند: بمردم ستم كردند.
(وَ أَزْواجَهُمْ) ابن عباس و مجاهد گويند:
يعنى و امثال خودشان را و مانند آنست آيه كريمه(
وَ كُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَةً) يعنى امثال و شكلهاى سه
گانه پس معنا چنين است، كه زناكار با زناكار محشور ميشود و شراب خوار با
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 465