نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 446
با شكوهتر از فعل است، پس براى تجليل و
تعظيم آمده، گويد و ممكن است كه بمنزله تسهيل و آسان كردن بوده باشد براى آنكه هر
گاه اراده فعل چيزى را نمايد آن را نمايد بمنزله آنست كه ميگويد بچيزى باش پس فورا
ميباشد و انشاد كرد:
فقالت له العينان سمعا و طاعة
و حدرتا كالدّر لما يثقب
پس باو ديدگانم گفت كه شنيدم و اطاعت كردم و فورا اشك فرو ريختند
مانند درّ زمانى كه سوراخ ميشود. و جز اين نيست كه خبر ميدهد از سرعت اشك- ريختن
بدون آنكه حقيقة سخن بگويد.
پس از آن خداوند تنزيه نمود خود را از اينكه توصيف شود به چيزى كه
لايق بذات ذو الجلال او نيست و فرمود:( فَسُبْحانَ الَّذِي
بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ) يعنى منزّه است او از نفى
قدرت بر برگردانيدن مردگان و غير اينها از آنچه را كه لايق بصفاتى كه بدست اوست،
يعنى بقدرت و توان اوست.
ملكيت هر چيزى و كسى كه قدرت بر هر چيزى دارد قادر و تواناست بر زنده
كردن استخوان پوسيده و بر ايجاد و آفريدن هر چيزى و نابود كردن آن و برگردانيدن
آن.
(وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ) و بسوى او برميگرديد
روز قيامت يعنى برميگرديد بجايى كه هيچ كس جز او مالك امر و نهى نيست، پس پاداش
ميدهد شما را به ثواب بر طاعات و عبادات و كيفر ميكند بر معصيتها بر قدر اعمال
شما.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 446