نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 430
70- تا بدان هر كه را كه (دل) زنده باشد بيم
دهد و تا وعيد و عذاب بر كافران ثابت شود.
قرائت:
ابو بكر تنهايى (مكاناتهم) جمع قرائت كرده و باقى از قاريان مفرد
خوانده اند و بتحقيق قبلا گذشت، و عاصم و حمزه و سهل" ننكّسه" بضم نون
اوّل و فتحه نون دوّم و كسره كاف و تشديد آن خواندهاند و باقى از قاريان بضمّه
كاف و تخفيف آن خواندهاند و اهل مدينه و شام و يعقوب و سهل لتنذر با تاء خوانده و
باقى با ياء خواندهاند.
دليل:
گفته ميشود: نكسته و نكّسته و انكسته مثل رددت جز اينكه تشديد براى
كثرت و تخفيف احتمال قليل و كثير كمى و زيادى دارد و كسى كه (لتنذر) با تاء خوانده
پس آن را خطاب به پيامبر 6 دانسته و آنكه با ياء خوانده قرآن را اراده كرده و
ممكن است كه اراده كند انذار خدا را.
لغت:
الطمس: نابود كردن چيز است تا آنجا كه اثرش برود، پس طمس بر چشم مثل
طمس بر كتاب است و مانند آنست طمس بر مال، و آن تلف شدن و از بين رفتن آنست، تا
آنكه هيچ از آن نماند و اعمى مطموس است و طميس آنست كه شكافى كه ميان دو پلك است
برود و صاف شود، و مسخ دگرگونى صورت است به صورت حيوان زشتى چنانچه قومى بصورت
بوزينه و خوك مسخ شدند.
اعراب:
" انّى" در موضع نصب است بنا بر حاليت از (يبصرون) يا بنا
بر آنكه در معناى
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 430