responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 20  صفحه : 375

20- و مردى (بنام حبيب نجار) از دورترين نقاط شهر شتابان بيامد و همى گفت اى قوم من فرستادگان خداى را پيروى كنيد.

قرائت:

ابو بكر" فعززنا" بتخفيف خوانده و باقى از قراء بتشديد زاء (فعزّزنا) قرائت كرده‌اند، و ابو عمرو و قالون از نافع و زيد از يعقوب (ان ذكرتم) بيك همزه بدون مد خوانده و ابن كثير و يعقوب و نافع (ان ذكرتم) با يك همزه ممدوده قرائت كرده‌اند.

و ابو جعفر ءان با يك همزه مطوّله و دوّمى مبيّنه مفتوحه خوانده (ذكرتم) مخففه و ما بقى أ إن ذكرتم بدون همزه خوانده‌اند.

دليل:

ابو على گويد: بعضى از ايشان گفته‌اند: عزّزنا با تشديد بمعناى قوينا و كثرناست، و امّا عززنا، پس بمعناى غلبنا، بدليل قول خداى تعالى:( وَ عَزَّنِي فِي الْخِطابِ‌) و قول خدا، أ ان ذكرتم، پس البتّه آن ان جزاء است كه بر آن الف استفهام داخل شده و معنايش، أ ان ذكرتم تشاءمتم، پس جواب حذف شده و تقديرش (ان تطيرنا بكم تشاء متم بكم) هر آينه شما فال بدزديد فال بد شما نتيجه‌اى بخود شماست و اصل تطيّرنا تفعلنا، از بدى كه نزد عرب بآن فال بد و خوب ميزنند و كسى كه ان ذكرتم بفتح همزه خوانده، پس معنا را (ان ذكرتم تشاءمتم گرفته، و امّا تخفيف همزه و تحقيق آن پس در موارد عديده ذكر آن گذشت.

اعراب:

(وَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ) منصوب بفعل مضمر است كه تفسير آن را ميكند اين ظاهرى كه‌

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 20  صفحه : 375
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست