responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 20  صفحه : 335

آنكه كتاب اطلاق ميشود و از آن جنس كتاب قصد ميشود، و صحيح قول اوّلست براى آنكه ظاهر لفظ كتاب اطلاق نميشود مگر بر قرآن.

(الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا) بكسانى كه اختيار كرديم و برگزيديم ايشان را از بندگانمان و معناى ارث منتهى شدن حكم است بسوى ايشان و گردانيدن بآنان چنانچه فرمود:( وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوها)[1] و بعضى گفته‌اند: كه معنايش اورثناهم الايمان است يعنى بايشان ارث داديم بكتابهاى گذشته زيرا ميراث انتقال چيزى از قومى بقوم ديگر است، و قول اوّل صحيح‌تر است‌

برگزيدگان از بندگان كيانند؟

علماء و مفسّرين اختلاف كرده‌اند در كسانى كه خداى تعالى ايشان را برگزيده از بندگانش در آيه مذكوره.

جبائى گويد: مقصود پيامبران هستند كه خدا ايشان را به پيامبرى و نازل كردن كتابهايش بايشان برگزيده است.

ابى مسلم گويد: ايشان برگزيدگان داخل در قول خدا( إِنَّ اللَّهَ- اصْطَفى‌ آدَمَ‌) تا قول او( وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ‌) ميباشد[2] اراده كرده بنى اسرائيل را، گويد، براى آنكه پيامبران كتب را ارث نميگذارند بلكه علمشان را ارث مى‌گذارند.

ابن عباس گويد: ايشان امّت محمد 6 هستند كه خدا ارث داده به ايشان هر كتابى را كه نازل نموده است.

و بعضى گفته‌اند: ايشان علماء و دانشمندان امّت محمد 6 هستند براى آنكه وارد شده در حديث‌

" العلماء ورثة الانبياء"

علماء وارث پيامبرانند.


[1]- سوره زخرف آيه: 72.

[2]- آل عمران آيه: 33.

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 20  صفحه : 335
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست