نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 281
آنچه كه مرد هيثيت و آبروى خود را بوسيله آن
حفظ ميكند صدقه است، و آنچه مؤمن از مخارج خود انفاق ميكند، پس بر خداست كه عوض آن
را بعنوان ضمانت بدهد مگر آنچه در ساختمان يا معصيت صرف نمايد.
و از ابى امامه روايت شده كه گفت شما اين آيه را تأويل ميكنيد در
غير- تأويلش، و ما انفقتم من شيء فهو يخلفه، من از رسول خدا 6 شنيدم، و كر شوم
اگر دروغ بگويم، ميفرمود، بر شما باد كه اسراف در مال و مخارج نكنيد و بر شما باد
بر اقتصاد و ميانهروى كردن، پس هيچ قومى هرگز فقير و بينوا- نشوند كه اقتصاد
نمودند.
سپس خداى سبحان فرمود:( وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ
جَمِيعاً) روزى كه تمام ايشان را محشور نمائيم، يعنى روز قيامت جمع ميكند
آنهايى را كه براى غير خدا عبادت كردند و معبودين از ملائكه را براى حساب.
(ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلائِكَةِ أَ هؤُلاءِ)
سپس مىگوييم بفرشتگان آيا اين گروه كفّار،( إِيَّاكُمْ كانُوا
يَعْبُدُونَ) يعنى آنها بودند كه شما را ميپرستيدند و در عبادت شما را قصد
ميكردند، و اين بر وجه اقرار گرفتن و استشهاد از ملائكه است بر عقايد و معتقدات
كفّار تا فرشتگان از ايشان و عبادتشان تبرئه شوند چنانچه خداى سبحان بعيسى (ع)
فرمود( أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَ أُمِّي إِلهَيْنِ
مِنْ دُونِ اللَّهِ)[1] آيا تو گفتى بمردم كه تو را و مادرت را دو خدا بدانند از غير خداى
جهان.
ترتيب:
جهت اتصال و پيوست اين آيه بما قبلش اينست كه ايشان گفتند ما مال و
اولادمان بيشتر است بيان فرمود كه ادّعاء آنها مردود است و ايشان معذّب و محبوس
خواهند بود در روز قيامت.