responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 20  صفحه : 153

الايواء: منضم نمودن توانگر است غير خودش را از زنده‌هايى كه ايشان از جنس معقولند بكنار خود، ميگويند، آويت الانسان اويه ايواه و آوى هو يأوى او يا هر گاه منضم كند بجايگاه خودش، و گفته ميشود انى الطعام يأنى، انى مقصور است يعنى با الف كوتاه بدون مد هر گاه طعام بحالت پختگى برسد و وقت خوردنش فرا رسد و هر گاه مفتوح شود ممدود گشته و گفته شود اناء حصرائيه. شاعر گويد:

و آنيت العشاء الى سهيل‌

او الشعرى فطال بى الاناء

در وقت خوردن شامگاهى آمدم بسوى سهيل يا شعرى، پس بر من پخته شدن طعام طولانى شد.

و الاستياس: ضد استيحاش و انس ضد وحشت است.

اعراب:

(ذلِكَ أَدْنى‌ أَنْ تَقَرَّ) تقديرش (من ان تقر يا لالى ان تقر اعينهنّ) است كلهنّ تأكيد براى ضمير و آن يرضين است، و اگر منصوب شود جايز است، بنا بر تأكيد قول خدا (هنّ) در آتيتهنّ،(" غَيْرَ ناظِرِينَ") منصوب است بنا بر حاليّت،( (وَ لا مُسْتَأْنِسِينَ)) معطوف عليه پس آن حال عطف بر حال قبل از آن است، و تقديرش، و لا تدخلوا مستأنسين لحديث است.

شأن نزول:

آيه اولى نازل شده هنگامى كه بعضى از مادران مؤمنين همسران پيامبر بر پيغمبر 6 حمله كرده و خواستار زيادتى نفقه و خرجى شدند، پس پيغمبر" ص" يك ماه از آنها دورى نمود تا آيه تخيير نازل شد و خداوند تعالى او را فرمان داد كه ايشان را مخيّر بين دنيا و آخرت نمايد و هر كس كه‌

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 20  صفحه : 153
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست