responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 314

نيكى و خوبى كنند در سوگند.

2- براى دفع و ترك خوبى بنا بر اين قول، در آيه حذفى شده است يعنى «لترك ان تبرّوا» (برد) يعنى قسم نخوريد تا كار نيكى را ترك كنيد.

3- معنايش اينست كه «لا تبرّوا» يعنى سوگند نخوريد كه نيكى ننمائيد بنا بر اين، كلمه «لا» حذف شده است براى اينكه در معناى قسم بوده و در اين صورت حذف «لا» جائز است (ابو عبيده).

اگر چه «مرد» اين مطلب را نپذيرفته زيرا چون با كلمه «ان» آمده نميتواند جواب قسم باشد او ميگويد اگر جواب قسم بدون كلمه «ان» باشد ميتوان در آن حذفى تقدير گرفت مثلا: «و اللَّه اقوم» و تقدير اين باشد «و اللَّه لا اقوم».

(وَ تَتَّقُوا وَ تُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ‌): و دورى كنيد از گناه و معصيت در قسم‌ها و اصلاح كنيد در مردم كه اين جمله (تصلحوا) عطف به فعل قبل «ان تبروا» است و معنايش اينست كه قسم بخدا را علت يا حجت قرار ندهيد در اينكه نيكى نكنيد و پرهيزكار نباشيد و در ميان مردم به اصلاح نپردازيد و بايد اين كار را داشته باشيد اين معنا بنا بر وجه اول و دوم.

اما بنا بر وجه سوم معنايش اينست كه خدا را وسيله مبتذل قرار ندهيد تا نيكو باشد و نيكى كنيد و پرهيزكار و اصلاح‌گر در بين مردم شويد زيرا اگر كسى زياد قسم بخورد به تقوى و اصلاح بين مردم نزديكتر است‌( وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ:) خدا شنواست سخنان شما را و دانا است بآنچه در فكر و درون شما است و بر او هيچ چيز پوشيده و پنهان نيست.

اين آيه دلالت بر اين دارد كه اگر به چيزى سوگند خورد ولى ديد كار ديگرى بهتر از آن كار است كه او قسم خورده كه انجام دهد بر اين شخص است كه قسم خود را بشكند و آنچه خير و صلاح است انجام دهد:

در اينكه آيا بر چنين شخصى كفّاره واجب است يا نه اختلاف است:

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 314
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست