responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 270

شرح لغات:

كافّة- همگى‌

تفسير:

چون در آيات پيش خداوند صفات سه دسته از مردم را بيان كرد: مؤمن، منافقين كفار» اينك با اين آيه همه آنها را بفرمانبرى و انقياد و اطاعت خدا دعوت ميكند.

(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً) ...- در معناى‌(ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ) سه قول است:

1- داخل در اسلام شويد و با توجه به اينكه خطاب بعنوان مردم مؤمن است پس بايد آن را بمعناى «باسلام خود ادامه دهيد» گرفت مانند آيه كريم:(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا، آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ‌)[1] (اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد ايمان بياوريد) اين وجه را «ابن عباس، سدى، ضحاك، مجاهد» گفته‌اند.

2- مقصود از «دخول در سلم» داخل شدن در فرمان خدا و اطاعت از امر اوست «ربيع و بلخى» اين قول را اختيار كرده‌اند.

و هر يك از دو معناى فوق ممكن است مراد از آيه كريمه باشد ولى جمله آيه بر اطاعت و فرمانبرى خدا عموميت بيشترى داشته و شامل آنچه اصحاب ما نقل كرده‌اند كه مقصود از «سلم» ولايت» است نيز مى‌باشد.

كافة- بدو صورت معنا شده:

1- همگى داخل اسلام شويد 2- بطور كلى و همه جانبه باسلام و تسليم گرائيد و بهمه احكام دين بدون انتشار و تبعيض عمل كنيد.

معناى دوم را تأييد ميكند اين روايت كه جمعى از يهود خدمت رسول خدا


[1]. 126 از سوره نساء

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 270
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست