نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 244
شديد هر كه پس از فراغ از عمره به حجّ
پرداخته باشد ميسر نشود قربان كند).
يعنى هر گاه از ترس دشمن و يا بيمارى و يا هر مانع ديگر ايمن يافتيد
پس هر قربانى كه ممكن شد بدهيد.
حجّ تمتّع از نظر ما (شيعه) فرض كسى است كه در مسجد الحرام حاضر
نباشد و حد اقل، دوازده ميل از هر طرف با مكه فاصله داشته باشد.
و حكم عمره تمتّع اينست كه شخص در ماههاى حرام از ميقات محرم شده
داخل مكه شود طواف كند و سعى بين صفا و مروه نمايد و پس از تقصير (كوتاه كردن ناخن
يا موى سر) از احرام خارج گردد و بار ديگر براى حج از مسجد الحرام احرام به بندد و
بسوى عرفات خارج شود سپس بمشعر رود و اعمال حج را آن چنان كه در كتابهاى فقهى
نوشته شده انجام دهد و در بعضى از آنچه گفته شد ميان دانشمندان اختلاف است.
قربانى حج تمتّع بدون ترديد و اختلاف واجب است بنصّ آيه كريمه ولى
خلاف در اينست كه آيا قربانى خود، يكى از اعمال است و يا جبران و فديه مىباشد ولى
بعقيده ما خود قربانى يكى از اعمال مستقل حج است.
(فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ ...)- كسى كه نه خود قربانى و نه پولش را دارد بر اوست روزه سه روز در
حج.
ما معتقديم اين سه روز هفتم و هشتم و نهم ذيحجه ميباشد اگر در اول
دهه ذيحجه هم اگر سه روز بگيرد نيز كافى است ولى اگر روز هشتم و نهم را گرفت يك
روز باقيمانده را بعد از ايام تشريق بايد قضا كند.
و اگر روز هشتم هم روزه نگرفت بايد پس از ايام تشريق سه روز بدنبال
هم روزه بگيرد.
(وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ ...)- و
هفت روز ديگر را هنگامى كه بوطن خويش بازگشتيد روزه بگيريد اين دو قول را قتاده و
عطا گفتهاند.
مجاهد ميگويد منظور از مراجعت بازگشت از «منى» است يعنى پس از آنكه
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 244