اى بنى اسرائيل بياد آوريد نعمتى را كه بشما عطا كردم و اينكه شما را
برترى و فضيلت دادم بر همه مردم. (122)
تفسير:
مانند اين آيه در آيه چهل و اندى گذشت و همين طور تفسير آن ليكن در
علت تكرار آن سه گفتار است:
1- نعمتهاى خداوند چون كه ريشهها و پايههاى تمام نعمتها است از اين
جهت خداوند مكرّراً يادآورى ميفرمايد بمنظور مبالغه در خواندن آنان به شكر نعمتها
تا فرمانبردارى او را پذيرفته و شكر نعمتهاى او را بجاى آورند و بدانند كه او از
هيچ نعمتى دريغ نفرموده.
2- چون بين دو كلام فاصله زياد شد از اينرو تكرار يادآورى بمنظور
تأكيد و ابلاغ در حجّت نيكو است.
3- خداوند چون سخن از تورات را بميان آورد و در تورات راجع به
پيامبرى عيسى و محمّد و مژده آمدن آنها صحبت شده از اينرو يادآورى كرد آنان را
نسبت به- نعمتهايى كه ارزانى داشته و امتيازهايى كه براى آنان قائل شده است
همانطور كه در سوره «الرّحمن» نعمتهاى خود را شمرده و آيه:(فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ) را تكرار نموده است
و هر كدام ارتباط بياد آورى نعمت مخصوصى دارد و مربوط بهمان نعمتى است كه اين جمله
دنبال آن ذكر شده و همين طور وعيد و وعده كيفرى كه در سوره مرسلات مكرّراً
ميفرمايد و آيه:(فَوَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ) را
در دنبال كارهايى كه تكذيب براهين و مقتضاى ادلّه را بزرگ ميكند ذكر ميفرمايد- كه
منظور وعده كيفر در برابر هر يك از آن اعمال است- و در حقيقت تكرارى وجود ندارد
.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 22