نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 110
تفسير:
اين آيه نيز مربوط بامر قبله است(
وَ لِكُلٍّ وِجْهَةٌ ...)- در معناى اين جمله چهار قول است:
1- مجاهد و بيشتر مفسرين ميگويند مراد اين است براى هر ملّتى از يهود
و نصارى قبلهاى است».
2- حسن ميگويد: «منظور اين است كه براى هر پيغمبر و صاحب ملّتى
طريقهاى است و آن» «اسلام» است هر چند احكام آن بر حسب شرايع و اديان مختلف فرق
ميكند ولى اصل طريقه هر پيغمبر «دين اسلام» است اين جمله مثل آنست كه فرمود:(لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً)[1] كه منظور شرايع پيغمبران است».
3- قتاده ميگويد: «مقصود اين است كه براى هر يك از ملل مسلمان و اهل
كتاب قبله مخصوصى است كه قبله آنها بيت المقدس[2]
و قبله مسلمانان كعبه است».
4- جبائى گفته است: «مراد اين است كه براى هر طائفهاى از مسلمانان
جهتى است در استقبال كعبه كه بآن جهت توجّه ميكنند عدّهاى از پشت سر خانه كعبه و
عدهاى از روبرو طايفهاى از طرف راست و جمعى از طرف چپ هر يك جهت مخصوصى را مورد
توجّه و استقبال خود قرار ميدهند».
(هُوَ مُوَلِّيها ...)- خدا آن ملل و طوايف را بآن
جهت برگردانده است يعنى امر فرموده است كه بآن جهت در نماز خود توجه كنند و دليل
اين موضوع، گفتار خداوند است كه فرمود:(فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاها)[3]
يعنى ترا بسوى قبلهاى كه آن را دوست ميدارى برميگردانم.
بعضى گفتهاند: «مراد اين است: كه الكل مول لوجهة وجهه او نفسه يعنى
[1] آيه 48 سوره مائده يعنى ما بر هر قومى شريعت و طريقهاى
مقرّر داشتيم.
[2] اين مطلب با آنچه قبلا گفته شد كه قبله نصارى محل تولّد حضرت
عيسى 7 است منافات دارد.