responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 19  صفحه : 88

پنداشت حق را گاهى كه آمد، آيا نيست در دوزخ جايگاهى براى كافران. و آنان كه بكوشند در راه ما البته هدايت كنيم ايشان را راه‌هاى خود را (براى تكامل) و البته خداوند با نيكوكاران است.

قرائت:

و ليتمتعوا: «ابن كثير» و «قالون» و «اهل كوفه» بجز «عاصم و اعشى و برجمى» با سكون «لام» و بقيه با كسره آن را قرائت نموده‌اند.

دليل:

«ابو على» گويد: كسى كه به كسر «لام» خوانده او را «جاره» دانسته و متعلق به «اشراك» مينمايد و در حقيقت چنين است «يشركون ليكفروا» يعنى هيچ فايده‌اى براى آنان در شرك ورزيدن نيست بجز كفر و بسبب او در اين جهان بهره ميگيرند ولى در آخرت براى ايشان نصيبى نخواهد بود.

و اما آنكه او را با سكون (لام) قرائت نموده آن را صيغه امر كه مشتمل بر معنى تهديد است ميداند نظير آيه شريفه‌(وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ). و اعملوا ما شئتم يعنى لغزش ده آنكه را كه خواهى و انجام دهيد آنچه را كه خواهيد و در آيه ديگر ميفرمايد(فَتَمَتَّعُوا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ) پس اكنون بهره بردارى كنيد پس بزودى خواهيد دانست- كه در تمام اينها امر بمعنى تهديد استعمال شده- و خواندن لام امر هم بسكون جايز است.

شرح لغات:

الحيوان: «ابو عبيده» گويد «حيوان و حياة» بيك معنى است و هر دو مصدر از «حى حياة و حيوانا» ميباشد و حياة عارضى است كه اجزاء متعدده بدن را بمنزلة يك چيز قرار داده تا بتواند قادر و عالم گردد و خاصيت حيات ادراك است.

يتخطف: تخطف بسرعت خوردن چيزى را گويند و بهمين معنى «اختطاف الطير لصيده» است يعنى پرنده‌اى چون باز صيد خود را بسرعت بخورد.

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 19  صفحه : 88
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست