نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 18 صفحه : 145
و آنها رانده مىشوند. برخى گويند: يعنى
محبوس مىشوند تا اول و آخر آنها از هم گسسته نشوند.
اماميه كه معتقد به صحت رجعت هستند به اين آيه استدلال كردهاند.
زيرا آيه مىگويد: از هر امتى گروهى را محشور مىكنيم. معلوم ميشود روزى كه اين
گروهها از هر امتى محشور مىشوند، غير از روز قيامت است. زيرا در مورد روز قيامت
مىفرمايد:(حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً) (آنها را محشور مىكنيم و احدى از آنها را رها نمىكنيم: كهف 47)
اخبار بسيارى دلالت دارند بر اينكه خداوند در زمان قيام حضرت مهدى (ع) گروهى از
آنها كه مردهاند، زنده مىكند. بعضى از رجعت كنندگان از دوستان و شيعيان مهدى
هستند كه ثواب نصرت و كمك او نصيبشان مىشود و بدولت مهدى شاد مىشوند. بعضى ديگر
از دشمنانش هستند كه براى گرفته شدن انتقام از ايشان برميگردند تا عذاب دنيا بچشند
و بدست شيعيان كشته شوند و از قدرت و شوكت مهدى احساس سرافكندگى و حقارت كنند.
هيچ عاقلى شك ندارد كه اين كار مقدور خداوند متعال است و محال نيست.
نظير آن را خداوند در امتهاى گذشته هم انجام داده و قرآن گواه آن است. مثل داستان
عزير و غير آن كه در جاى خود ذكر كردهايم.
روايت صحيح از پيامبر عاليقدر است كه: هر چه در بنى اسرائيل روى
داده، در امت من هم روى ميدهد. حتى اگر يكى از آنها داخل خانه مارمولك شده باشد،
شما هم داخل مىشويد.
با اينهمه گروهى از اماميه آيات و اخبار رجعت را تأويل بردهاند به
اينكه مراد بازگشت دولت و امر و نهى است نه بازگشت اشخاص و زنده شدن مردگان. اينان
اخبار رجعت را تأويل بردهاند به گمان اينكه رجعت با تكليف منافات دارد.
اما اين مطلب صحيح نيست. زيرا رجعت از كسى سلب اختيار نميكند و چنين
نيست كه افراد را به انجام واجبات و ترك محرمات مجبور سازد. همانطورى
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 18 صفحه : 145