و كسانى كه زنان پاكدامن را متهم مىكنند و چهار شاهد نمىآورند،
هشتاد تازيانه بزنيد و شهادت آنها را هرگز نپذيريد و اينان فاسقند. مگر آنان كه بعد
از آن توبه كنند و شايستگى پيش گيرند، كه خداوند آمرزگار و رحيم است.
اعراب:
(الَّذِينَ يَرْمُونَ): مرفوع و مبتدا( الَّذِينَ تابُوا): منصوب به استثناء اگر
شهادت قاذف را پس از توبه قبول كنيم، استثناء است از:(لا تَقْبَلُوا لَهُمْ ...) و اگر قبول نكنيم، استثناء
است از(أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ).
مقصود:
قبلا در باره حد زنا سخن گفت. اينك در باره حد كسى كه نسبت زنا
بديگرى ميدهد، مىفرمايد:
(وَ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا
بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانِينَ جَلْدَةً):
آنها كه زنان پاكدامن را متهم به زنا ميكنند و براى اثبات صحت مدعاى خود چهار شاهد
عادل نمىآورند، به هشتاد ضربه شلاق كيفر دهيد.
(وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً وَ أُولئِكَ هُمُ
الْفاسِقُونَ): و هرگز شهادت آنها را در
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 17 صفحه : 98