نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 17 صفحه : 9
زنان عقيم شدند و شبيه او را نمىزايند.
زيرا زنان بزائيدن مثل او عقيمند.
ضحاك و زجاج گفتهاند: روز بدر عقيم ناميده شده است. زيرا آن روز
براى كفار خيرى نداشت. هم چنان كه باد عقيم به آن بادى گفته ميشود كه خير و
فايدهاى ندارد.
عكرمه و جبائى گويند: منظور از روز عقيم، روز قيامت است و علت اينكه
آن روز عقيم ناميده شده، اين است كه شب بدنبال ندارد.
نظم آيات:
آيه نخستين متصل است به آيات سابق كه در باره تمتعات و تنعم كفار
بود.
هنگامى كه پيامبر فقر و تنگدستى اصحاب خود را مشاهده كرد، براى آنها
آرزوى دنيا كرد. خداوند هم بيان فرمود كه اين آرزو از وساوس شيطان است و نعمتهاى
آخرت براى ياران رسول بهتر از دنياست.
برخى گفتهاند: متصل است به(إِنَّما أَنَا
لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ) بدنبال اين جمله بيان كرد كه خاتم
پيامبران نيز بشر است و حال او با حال ديگر پيامبران يكى است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 17 صفحه : 9