نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 16 صفحه : 78
در هر حال آيه شريفه به آدم نسبت فراموشى
داده است. آيا آدم همه چيز را فراموش كرده بود؟
1- فراموش كرده بود كه اگر از درخت ممنوع بخورد از بهشت اخراج مىشود.
2- فراموش كرده بود كه خداوند شيطان را دشمن خودش و زنش معرفى كرده
بود.
3- فراموش كرده بود كه نهى از هر نوع درختى است و او تصور ميكرد نهى
از درخت خاصى است.
نظم آيات:
آيه(وَ كَذلِكَ أَنْزَلْناهُ قُرْآناً ...)
متصل است به(كَذلِكَ نَقُصُّ عَلَيْكَ) برخى
گويند: متصل است به قصه موسى. يعنى همانطورى كه تورات را بر موسى نازل كرديم، قرآن
را هم بتو نازل كرديم.
وجه اتصال:(وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ ...) به ما قبل اين است كه چون تصريف آيات را در قرآن ذكر كرد و نشان داد
كه قرآن وسيله تذكر است، پيامبر را امر كرد كه همچون آدم عهد را فراموش نكند.
برخى گويند: متصل است به(وَ لا تَعْجَلْ
بِالْقُرْآنِ). يعنى از خوف فراموشى الفاظ قرآن شتاب نكن بلكه بخدا توكل كن و از
او توفيق بخواه زيرا پدرت آدم عهد خدا را فراموش كرد.
برخى گويند: عطف است بر:(كَذلِكَ نَقُصُّ
عَلَيْكَ ...) يعنى پس از نقل داستان موسى بنقل داستان آدم پرداخت.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 16 صفحه : 78