نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 16 صفحه : 39
ترجمه:
فرعون گفت: اى موسى، آمدهاى كه با سحر خود ما را از سرزمينمان خارج
گردانى؟ ما هم سحرى مثل سحر تو خواهيم آورد، ميان ما و خودت وعدهگاهى قرار ده كه
ما و تو از آن وعدهگاه مساوى تخلف نكنيم. موسى گفت: وعدهگاه شما روز زينت و
هنگام بامداد است كه مردم از خانهها خارج مىشوند، فرعون از موسى منصرف گرديد و
تدبير و نيرنگ خود را فراهم آورد سپس بيامد. موسى به ايشان گفت واى بر شما،
بخداوند نسبت دروغ ندهيد كه شما را گرفتار عذاب مىكند و آنهايى كه بخدا نسبت دروغ
ميدهند زيانكارند. آنها در باره موسى به نزاع پرداختند و نجواى خود را مخفى داشته،
گفتند: اين دو، ساحرانى هستند كه ميخواهند شما را با سحر خود از سرزمينتان خارج
گردانند و طريقه برتر شما را از كف شما ببرند. شما تدبير خود را فراهم كنيد و صف
ببنديد كه امروز پيروزى از آن كسى است كه برترى دارد.
گفتند: اى موسى يا تو عصا را مىاندازى يا ما اولين كسى هستيم كه
وسائل خود را مىافكنيم. گفت: بلكه شما بيفكنيد. در اين هنگام ريسمانها و
عصاهايشان از نيروى سحرشان بخيال موسى حركت ميكردند.
قرائت:
لا نخلفه: ابو جعفر به جزم و باقى به رفع خواندهاند. جزم بنا بر اين
است كه جواب امر باشد. و بنا بر رفع در محل نصب و صفت است براى «موعداً» سوى:
حجازيان و ابو عمرو و كسايى بكسر سين و ديگران بضم خواندهاند. اما در صفات بضم
سين اولى است.
يوم الزينة: حفص به نصب «يوم» قرائت كرده و در اين صورت ظرف است و
ديگران به رفع خواندهاند و خبر است يعنى: «وقت موعدكم يوم الزينة» فيسحتكم:
كوفيان غير از ابو بكر بضم ياء از باب افعال و ديگران بفتح ياء بصيغه ثلاثى مجرد
خواندهاند و هر دو بيك معنى است.
ان هذان: ابو عمرو «ان هذين» خوانده است و بنا بر اين «ان» مخففه از
مثقله
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 16 صفحه : 39