به پيامبرش مىفرمايد: هنگامى كه مردم كافر- كه تو خدايانشان را عيب
مىكنى و آنها را بتوحيد ميخوانى- ترا مىبينند، ترا مسخره كرده، مىگويند: اين
است كه خدايانتان را عيب مىكند و مىگويد: اجسام بيجان و بىسود و زيانى هستند.
(وَ هُمْ بِذِكْرِ الرَّحْمنِ هُمْ كافِرُونَ):
اينها منكر توحيد و بقولى منكر كتاب آسمانى هستند.
راستى جاى تعجب است كه اين مردم خداى منعم قادر و خالق رازق را انكار
مىكنند و به چيزهايى روى مىآورند كه نفع و ضررى ندارند. پس خود آنها به- استهزا
سزاوارترند.
(خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ):
در باره اين جمله دو قول است: 1- مقصود اين است كه آدم (ع) به شتاب آفريده شده است
زيرا او آخرين مخلوقى است كه ظهر روز جمعه آخر سال، با سرعت و عجله پيش از آنكه
خورشيد غروب شود، آفريده شد. يا اينكه او بر خلاف انسانهاى ديگر به سرعت آفريده
شد، نه از نطفه و علقه و مضغه.
بلكه خدا او را يكباره ايجاد كرد. پس خلقت آدم، آيت عجيبى است كه
خداوند به آن تنبيه مىكند. يا اينكه چون آدم آفريده شد و روح باكثر بدنش تعلق
يافت، برخاست و با سرعت بسوى درختهاى بهشت رفت. اين معنى از امام صادق (ع) روايت
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 16 صفحه : 122