نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 14 صفحه : 29
مضمون، گفته است: مقصود اين است كه همه آنها
كافرند. علت اينكه: بعضى را در كلام نياورده، اين است كه ميخواهد آنان را تحقير
كند.
از اين آيه بر مىآيد كه: عقيده جبريان باطل است، آنها معتقدند كه
خداوند بكافران نعمتى نبخشيده، هر چه هست عذاب و بدبختى است. حال آنكه از اين آيه
استفاده ميشود كه آنها نيز مثل ساير مردم از خوان بىدريغ نعمت الهى استفاده مىكنند.
(وَ يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً): در روز قيامت، از هر امتى گواهى عادل مبعوث مىكنيم. اين گواهان
پيامبران و افراد عادل هر دورهاى هستند كه به اعمال مردم شهادت مىدهند. امام
صادق (ع) فرمود: براى هر زمانى و امتى، پيشوايى است و هر امتى در روز قيامت با
پيشواى خود مبعوث ميشود. بديهى است كه خداوند بكارهاى مردم عالم است، لكن فايده
مبعوث شدن گواهان اين است كه گنهكاران بيشتر مىترسند و بهتر رسوا مىشوند. بخصوص
كه گواهان مردمى بزرگ و عاليمقامند. وانگهى وقتى انسان بداند كه گواهان در روز
قيامت، در حضور مردم، به بدكردارى آنها گواهى مىدهند، از ارتكاب معصيت، خوددارى
ميكند. تقدير آيه اين است: «و اذكر يوم نبعث ...»(
ثُمَّ لا يُؤْذَنُ لِلَّذِينَ كَفَرُوا): ابن عباس گويد:
يعنى پس از حاضر شدن گواهان بمردم كافر اجازه داده نميشود كه سخن گويند و عذر
خواهى كنند. چنان كه در جاى ديگر مىفرمايد:(
وَ لا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ) (مرسلات 36: به آنها
اذن داده نميشود كه عذر- خواهى كنند). برخى گويند: يعنى به آنها اذن داده نميشود
كه بدنيا برگردند. برخى گويند: يعنى عذر آنها پذيرفته نميشود. بنا بر اين «لا
يؤذن» يعنى «لا يستمع». عدى بن زيد گويد:
فى سماع يأذن الشيخ له
و حديث مثل ما ذى مشار
يعنى: در نغمهاى كه شيخ استماع مىكند و حديثى كه بگوارايى و شيرينى
عسل سفيد است. اين قول از ابو مسلم است.
(وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ):
آنجا مثل دنيا نيست كه كسى را ملامت كنند، براى اينكه رفتارش را اصلاح كند و دست
از رفتار زشت خود بردارد، زيرا آخرت، جاى تكليف و
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 14 صفحه : 29