نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 99
نعمتهاى خداوند در ساير ايام، بيفكن. همين
معنى از امام صادق (ع) نيز روايت شده است.
3- ابو مسلم گويد: منظور سنتها و افعال خداوند است كه بصورت انعام يا
انتقام در ميان بندگان وقوع يافته است. در حقيقت «ايام» زمان وقوع سنن و افعال
خداوند هستند. اين قول جامع دو قول سابق است.
(إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ): در اين يادآورى براى كسانى كه عادت بصبر دارند و شكر نعمت بجاى
مىآورند، دلائلى روشن است. در اينجا صبر و شكر را جمع كرده است زيرا مؤمن يا
گرفتار بلائى است كه صبر مىكند يا برخوردار از نعمتى است كه شكر مىكند، بنا بر
اين صبر و شكر از خصال مؤمنين است، علاوه بر اين، هيچ تكليفى خالى از صبر و شكر
نيست.
(وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ
عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ
وَ يُذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ):
بياد آور كه موسى بقوم خود گفت: ياد آوريد هنگامى كه خداوند نعمت خود را شامل حال
شما كرد و شما را از آل فرعون- كه عذابتان مىكردند و پسرانتان را سر مىبريدند و
زنانتان را بمنظور بردگى زنده مىگذاشتند- نجات بخشيد.
(وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ): و در اين حوادث، آزمايش بزرگى بود از جانب خداوند. تفسير اين آيه
در سوره بقره گذشت.
در سوره بقره، يذبحون بدون واو عطف و در اينجا با واو عطف آمده. فراء
گويد:
عطف صحيح است زيرا عذاب آنها غير از ذبح بود، بدون عطف هم صحيح است
تا تفسير باشد.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 99