نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 54
جبائى و ابو مسلم گويند: منظور دوستى و يارى
مؤمنان و دفاع از آنهاست.
صله رحم نيز در اين معنى داخل است.
جابر از امام باقر روايت كرده است كه پيامبر فرمود:
«بر الوالدين و صلة الرحم يهونان الحساب»
يعنى: نيكى به پدر و مادر و صله رحم، حساب را آسان مىسازد. سپس همين
آيه را تلاوت كرد.
محمد بن فضيل از امام هفتم (ع) روايت كرده است كه منظور از اين آيه،
صله آل محمد 6 است كه بعرش آويزان است و مىگويد: خدايا هر كه مرا نزديك شود به
او نزديك باش و هر كه مرا بِبُرد از او ببر و اين موضوع در باره هر رحمى كليت
دارد.
وليد بن ابان روايت كرده است كه از امام رضا (ع) سؤال كردم: آيا بجز
زكات، در مال انسان حق ديگرى هست؟ فرمود: آرى. خداوند مىفرمايد:( وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ ...)
(وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ): و از خداوند
مىترسند و قطع رحم نمىكنند.
هشام بن سالم از امام صادق (ع) روايت كرده است كه: منظور از سوء
حساب، اين است كه همه زشتيهاى آنها را به حساب مىآورند و به حسنات آنها كارى
ندارند. اين عمل چيزى جز «استقصاء» (بحساب آوردن معاصى بطور دقيق) نيست.
حمّاد بن عثمان از امام صادق (ع) روايت كرده است كه به مردى فرموده:
چه كارى به برادر دينيت دارى؟ گفت: فدايت گردم. از او طلبى داشتم و از او بطور
كامل دريافت كردم. امام فرمود: مرا از گفتار خداوند:(وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ) خبر ده، آيا آنها مىترسند
كه خداوند بر آنها ستمى روا دارد؟ نه بخدا. آنها مىترسند كه بطور دقيق و از روى
استقصا به حساب اعمالشان رسيدگى شود.
(وَ الَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ): و آنان كه در راه انجام اوامر پروردگار و در مقابل امراض و عقوبتها
شكيبا هستند و از معاصى خداوند حذر مىكنند و منظور آنها از اين شكيبايى طلب ثواب
از خداوند متعال است. زيرا طلب وجه خداوند، يعنى طلب خداوند و طلب خداوند، يعنى
طلب پاداش خداوند. عرب وقتى بخواهد
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 54