نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 37
به بيراهه رفته، گمراه است.
سپس خداوند متعال كمال قدرت و عظمت مملكت خود را بيان كرده،
مىفرمايد:
(وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ:) براى خداوند سجده مىكنند فرشتگان و مردم زمين.
(طَوْعاً وَ كَرْهاً:) از روى رغبت و كراهت. در
باره معناى آن دو قول است:
1- سجده براى خداوند واجب است، جز اينكه مؤمن از روى رغبت و كافر از
روى كراهت و از ترس شمشير، سجده مىكند. اين قول از حسن، قتاده و ابن زيد است.
2- مقصود اين است كه هر كس در آسمانها و زمين است براى خداوند خضوع
مىكند، جز اينكه مؤمن از روى رغبت و كافر از روى كراهت خضوع مىكند، زيرا بر اثر
آلام و امراضى كه گريبانگيرش ميشود، ناگزير ميشود كه براى خداوند خاضع گردد.
اين قول از جبائى است.
(وَ ظِلالُهُمْ:) همچنين سايههاى آنها نيز
خدا را سجده مىكنند.
(بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ:) سجدههاى آنان در
بامداد و شامگاه است.
برخى گويند: منظور از «ظل» و سجده آن سجده شخص است، زيرا كسى كه خودش
سجده كند، سايهاش نيز سجده مىكند. حسن گويد: سايه كافر- يعنى جسد و شخص كافر- سجده
مىكند، لكن قلبش سجده نمىكند، زيرا او سجدهاش سجده حقيقى نيست.
برخى گويند: «ظلال» بمعناى اصلى خويش است. مقصود از سجده سايه، تمايل
آن براست و چپ و كوتاه شدن و بلند شدن آن است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 37