ابن عباس گويد: مقصود اين است كه پيامبر به اصحاب خود بگويد. جبائى
گويد: مقصود همه مؤمنان است. يعنى: اى محمد، به بندگان من كه بتوحيد و عدل ايمان
دارند، بگو: كه نمازهاى پنجگانه را در وقت خود بجاى آوردند، زيرا نماز پايدار
نمىماند، جز اينكه آنها نماز را بپاى دارند. و نيز به آنها بگو كه: از اموال خود
در راههاى واجب و مستحبّ، صرف كنند. مال را در راههاى مستحبّ، مخفيانه صرف كنند
تا در معرض تهمت ريا قرار نگيرند و در راههاى واجب، آشكارا صرف كنند تا در معرض
تهمت بخل و تنگ چشمى قرار نگيرند.
(مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خِلالٌ): اين بذل و بخشش آشكار و پنهان را پيش از فرا رسيدن قيامت انجام
دهند، زيرا در آن روز، فرصتى نيست كه براى نجات از آتش، معاملهاى انجام دهند يا
اينكه از دوستىها بهرهاى برگيرند.
چنان كه در جايى ديگر مىفرمايد:(الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ) (زخرف 67: در روز قيامت، دوستان با يكديگر دشمنى مىكنند، مگر
پرهيزكاران).
اكنون اين مطلب را بيان مىكند كه: مستحق خداوندى، ذات پاك و بيهمتاى
اوست. مىفرمايد:
(اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ): خداوند كسى است كه: آسمانها و زمين را از نيستى بهستى آورد. علت
اينكه نخست بذكر آسمانها و زمين پرداخت،
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 136