نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 12 صفحه : 151
(وَ جاءَكَ فِي هذِهِ الْحَقُّ)
و حق در اينجا براى تو آمد، ابن عباس و حسن و مجاهد گفتهاند: يعنى در اين سوره، و
قتاده گفته: يعنى در اين دنيا، و جبائى گفته: در اين داستانها. و منظور از حق همان
حقيقت و راستى وعده و وعيد او است. و ديگرى گفته:
يعنى در ذكر اين آيههايى كه پيش از اين ذكر شد حق براى تو آمد در
اينكه مردم سزاى اعمال خود را بطور كامل خواهند ديد، و معناى اينكه حق در اين
آيهها يا در اين سوره آمده آن نيست كه در جاى ديگر قرآن نيامده و آيههاى ديگر حق
نيست بلكه اين جمله براى تأكيد است.
(وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِكْرى لِلْمُؤْمِنِينَ) و
پندى براى تو آمد كه مردمان جاهل را بدان پند دهى و از گناهان بازدارى. و تذكرى
است كه مؤمنان را متذكر آخرت سازد.
(وَ قُلْ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ اعْمَلُوا عَلى مَكانَتِكُمْ) و اين آيه نظير آن آيه ديگر است كه فرموده:(اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ)[1]- هر چه ميخواهيد بكنيد.
(إِنَّا عامِلُونَ) كه ما نيز طبق آنچه خدا
فرمان داده عمل ميكنيم و تفسير اين آيه پيش از اين نيز گذشت[2].
(وَ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ) و
شما منتظر عقابى باشيد كه خدا براى كفرتان وعده داده، كه ما نيز منتظر ثوابى هستيم
كه پروردگار ما براى ايمان ما وعده فرموده است. و ابن جريج گفته: يعنى شما منتظر
وعده دروغى شيطان باشيد كه ما نيز منتظر وعده راست پروردگار خود در مورد نصرت و
پيروزى بر شما هستيم.
(وَ لِلَّهِ غَيْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) يعنى علم آنچه در آسمان و زمين پنهان است براى خدا است و چيزى از وى
پوشيده نيست- چنانچه ضحاك گفته- و ديگرى گفته:
يعنى خدا مالك چيزهايى است كه در آسمان و زمين پنهان است. و ابن عباس
گفته:
خزينههاى آسمان و زمين خاص خدا است، و در گفتار برخى از مشايخ كه
بدشمنى با شيعه معروف است مشاهده كردم كه در تفسير خود در ذيل اين آيه نسبت بشيعه
ظلم كرده و گفته است: اين آيه دليل است بر اينكه علم غيب مخصوص خداوند است بر خلاف
آنچه