و براستى كه بنى اسرائيل را در جايگاه صدق (از هر جهت مناسب و آماده)
جاى داديم، و از نعمتهاى پاك و پاكيزه روزيشان داديم، و تا وقتى كه اين دانش
سويشان آمد اختلاف نكردند، همانا پروردگار تو روز قيامت ميان آنها درباره آنچه
اختلاف دارند حكم خواهد كرد (93).
تفسير:
خداى سبحان در اين آيات حال بنى اسرائيل را پس از هلاكت فرعون بيان
فرموده چنين گويد:
(وَ لَقَدْ بَوَّأْنا بَنِي إِسْرائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ) خداى سبحان با اين جمله از نعمتهايى كه پس از نجات آنها و نابودى
دشمنشان بدانها داده است ياد ميكند و ميفرمايد:
ما در جاى شايسته و مناسبى آنها را جاى داديم كه منظور سرزمين شام و
بيت المقدس ميباشد، و اينكه آن را «جايگاه صدق» ناميده است بدين مناسبت بوده كه
برترى و فضيلت آنجا بر ساير جايگاهها چون برترى و فضيلت صدق و راستى بر دروغ و
نادرستى است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 11 صفحه : 353