نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 11 صفحه : 285
اطاعت كنند پاداش آنان خوشى حال و جايگاه
نيك است، و اين كاملترين لذتها و نعمتها و جامعترين آنها و خلاصه بهترين وضعى است
كه ممكن است براى يك نفر گرد آيد.
«و زيادة» و درباره اين زياده چند وجه گفتهاند:
1- از ابن عباس و حسن و مجاهد و قتادة نقل شده كه گفتهاند: مقصود از
«حسنى» در اول آيه آن پاداش معينى است كه در نتيجه كار خوب مستحق آن هستند، و
مقصود از زياده آن پاداشى است كه از روى تفضل و فوق استحقاق بدانها داده ميشود.
2- از امام باقر 7 روايت شده كه فرموده است: مقصود از
زياده نعمتهايى است كه خداوند در دنيا به نيكوكاران داده و در قيامت حساب آنها را
از ايشان نميكشد.
3- از على 7 روايت شده كه فرمود: «زيادة» غرفهاى است از
مرواريد يك تيكه كه چهار در دارد. و برخى گفتهاند: زيادة آن نعمتهايى است كه
پيوسته از فضل خدا بر آنها تجديد ميشود.
4- از أبى بكر و ابى موسى اشعرى نقل شده كه گفتهاند: مقصود از زياده
رويت «وجه اللَّه» تعالى است.
و خداى سبحان اين زياده را در جاى ديگر بدينگونه بيان فرمود:(لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ ...)[1]» (تا پاداش آنان را بپردازد و از فضل خويش بر آنها بيفزايد)(وَ لا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَ لا ذِلَّةٌ). ابن عباس و قتاده گفتهاند: يعنى سياهى چهرهشان- را نگيرد. و
ديگرى گفته: يعنى گرد و غبار و خوارى چهرهشان را نگيرد. و برخى آن را به اندوه و
محنت و گرفتگى تفسير كردهاند.
فضيل بن يسار از امام باقر 7 روايت كرده كه رسول خدا- 6 فرمود: هيچ ديدهاى نيست كه از خوف خدا به اشگ تر شود جز آنكه
خداوند آن بدن را بر آتش دوزخ حرام گرداند، و اگر اشگش جارى گرديد آن چهره را غبار
و خوارى نگيرد.