اى مردم مؤمن، دستورات خدا و رسولش را اطاعت كنيد. اين دستورات شما
را بطرف حيات، فرا مىخواند. در باره اين جمله، اقوالى است:
1- منظور دستور جهاد است. يعنى جهاد كنيد تا به شهادت رسيد، زيرا
شهداء، نزد خداوند زنده هستند.
جبائى گويد: يعنى جهاد كنيد تا بدانوسيله، جامعه شما زنده شود و دين
شما عزت يابد.
2- منظور دعوت ايمان است. زيرا ايمان، حيات دل و كفر، مرگ آن است.
3- منظور، قرآن و علم دين است. زيرا نادانى، مرگ و دانش، زندگى است و
قرآن، از راه علم، اسباب زندگى را فراهم مىكند، و وسيله نجات است.
4- منظور، دعوت به بهشت است كه در انجا حيات جاودانى است.
(وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ): بدانيد كه خداوند بوسيله مرگ، انسان را از اينكه بتواند از قلب خود
نفعى گيرد، مانع مىشود و نمىتواند گذشته را جبران كند. بنا بر اين پيش از فرا
رسيدن مرگ، خدا را اطاعت كنيد و كار امروز را بفردا ميفكنيد. اين معنى از جبائى
است. وى گويد: اين آيه، مردم را تشويق مىكند كه پيش از فرا رسيدن مرگ، باطاعت پردازند.
برخى گويند: منظور اين است كه خداوند، حتى از خود انسان، بقلب انسان
نزديكتر است. مثل:(وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ) (ق 16: ما از سياهرگ او
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 10 صفحه : 191