نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 10 صفحه : 120
على بن عيسى گويد: اين لام براى اضافه است
كه گاهى مفيد علت و گاهى مفيد شبه علت است.
مقصود
اكنون در باره سر انجام و عاقبت كفار مىفرمايد:
(وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ
الْإِنْسِ): بسيارى از جن و انس را براى جهنم آفريدهايم و بر اثر كفر و انكار
و سوء اختيار، سر انجام بجهنم خواهند رفت. در جاى ديگر مىفرمايد:(وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ) (ذاريات 56) يعنى جن و انس را براى عبادت آفريدهايم. پس خلقت
انسانها براى عبادت است نه براى جهنم.
مقصود تمام كسانى است كه خداوند مىداند كه ايمان نمىآورند و سر
انجام بجهنم مىروند.
(لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا
يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها):
آنها دلهايى دارند كه بر اثر عدم تدبير، حق را درك نمىكنند و چشمهايى دارند كه
راه راست را نمىبينند و گوشهايى دارند كه موعظه را نمىشنوند. مقصود اين است كه
آنها از فهميدن و ديدن و شنيدن اعراض دارند و بواسطه استفاده نكردن از اين آلات،
مثل كسى هستند كه اينها را ندارند. در سوره بقره مىفرمايد:(صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ) (كر و لال و كور هستند. آيه 18)( أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ:) اينها- در آيات خدا
دقت نمىكنند و بوسيله آنها بيكتايى خدا و صدق انبيا استدلال نمىكنند- از لحاظ
فهم و درك، شبيه چارپايان هستند.
(بَلْ هُمْ أَضَلُ): بلكه از چارپايان هم گمراه
ترند، زيرا چارپايان، هر گاه از كارى ممنوع شوند، ترك مىكنند و هر گاه براهى
هدايت شوند، پيش مىروند. اما اينها بر اثر كفر و سركشى براه خير هدايت نمىشوند،
با اينكه خداوند به آنها عقلى بخشيده است كه نيك و بد را تميز دهند. برخى گويند:
اينكه آنها را گمراه تر از چارپايان مىداند، بخاطر اين است كه چارپايان قوه تميز
ندارند و لذا ملامتى هم بر آنها نيست، ولى اينان قوه تميز دارند و از آن استفاده.
نمىكنند. و آن گهى چارپايان اگر اطاعت
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 10 صفحه : 120