نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 9
به ذكر احاديث و بيان معانى آيات
مىپرداختند. ولى لغات و الفاظ را بيان نميكردند و آنها را به فهم طبيعى عرب اصيل
اين دوره كه گفتيم هنوز با اهل زبانهاى ديگر نياميخته بودند واگذار ميكردند در اين
زمان هنوز زبان عربى بصورت علم و فن در نيامده و قواعد و قوانين براى آن نوشته
نشده بود و استعمالات بيشتر روى ذوق و سليقه بود.
بتدريج كتب تفسيرى زياد شد و با داخل شدن لغتهاى ملل ديگر دوران
زبان خالص و فصيح عربى پايان يافت و كم كم بحث قسمتهاى ادبى قرآن از اركان تفسير
شمرده شد.
در قرن ششم هجرى زمخشرى كتاب كشاف را تأليف كرد و در آن فنون- بلاغت
و نكتههاى بديعى قرآن را بطور كامل و مبسوط نوشت و حقاً در باب خود پر ارزش و
سودمند است.
پس از زمخشرى علّامه بزرگ طبرسى در قرن پنجم كتاب مجمع البيان را در
نهايت درجه درستى و محكمى با روشى كامل و عالى نوشت و بترتيب لغت و اعراب و نظم
آيات و سبب نزول و معانى هر يك از آيات را بيان كرد در تفصيل معانى نه بسمت افراط
گرائيده تا دچار زياده گويى شود و نه در جهت تفريط افتاده تا در بيان مطلب و مراد
كوتاه آمده باشد.
مجمع البيان يكى از بهترين كتابهاى تفسير است كه با اسلوب و ترتيب
جالب نوشته شده است و در هر باب اقوال را بدون آنكه مورد ردّ و اعتراض قرار دهد
نقل ميكند و اختيار و ترجيح يك قول را بعهده فكر و ذهن خواننده قرار ميدهد تا در
او اگر ملكه تشخيص و اختيار نيست پديد آيد.
اقسام تفسير
قبلًا گفتيم كه بعد از آميختن زبانهاى ديگر به زبان عربى و از دست
رفتن ملكات فطرى عرب بحث از الفاظ و لغت و اعراب و مانند آن داخل در كتابهاى تفسير
و قسمتى از مباحث آن شد و قسمت ديگر بحث از ناسخ و منسوخ و اسباب نزول و مقاصد
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 9