نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 70
قرار داده است مانند اين آيه كريمه:(قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ اللَّهُ سَمْعَكُمْ وَ أَبْصارَكُمْ وَ
خَتَمَ عَلى قُلُوبِكُمْ) (بگو اى پيغمبر اگر خدا گوش و
چشمهاى شما را گرفت و مهر بر دل شما نهاد ...).
بنا بر اين معناى ختم كردن قلبها اينست كه از آن در آنچه نياز دارند
سود نميبرند همانطور كه از گوش و چشم كه گرفته شده است سود و استفاده برده نميشود.
و مقصود از عدم وسعت قلب همين است كه بين حق و باطل نميتوانند امتياز
دهند و در محاورات و استعمالات مردم زياد ديده ميشود كسى را كه شجاع نيست ميگويند:
دل ندارد، قلب ندارد، يعنى ترسو است همين طور كسى كه دعوت باسلام شده
و دليلهاى روشن آن را ديده است و در عين حال از اسلام فاصله ميگيرد اين شخص كسى
است كه دلش مهر شده و سينه و قلبش در پرده و غلاف است
. سؤال روى اين معنا چرا مهر شدن دل بخدا نسبت داده شده است(خَتَمَ اللَّهُ ...) جواب چون اين تاريكى و تنگى
دل در اثر عصيان و نافرمانى خدا پديد آمد باو نسبت داده شده است همانطور كه
ميگويند مقام و منصب يا پول يا فلان زن، فلانى را هلاك و بيچاره كرد معنايش اينست
كه در راه آنها هلاك شد و خود آنها كارى نكردهاند.
سؤال چرا در ميان همه اعضاء بدن فقط قلب و گوش و چشم نام برده شد.
جواب چون اين اعضاء يا محل علماند چون قلب، و يا راه فرا گيرى و ياد
گرفتناند چون چشم و گوش
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 70