نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 305
خداوند بتمام امور است.
و آنهايى كه عقيده دارند قرآن نميتواند بسبب سنت قطعيه نسخ شود باين
آيه شريفه استدلال نمودهاند از نظر اينكه خداوند اتيان بآيه بهتر را بخود نسبت
داده و ميفرمايد: «نأت» در حالى كه سنت باو اضافه داده نميشود و سپس فرموده:(أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ) و چارهاى نيست از اينكه منظور چيزى باشد كه از لحاظ قدرت در انحصار
خداوند باشد و آن تنها قرآن معجز است.
ليكن عقيده صحيح اين است كه قرآن بسبب سنت قطعيّه ميتواند نسخ شود و
معناى(بِخَيْرٍ مِنْها) اين است كه از نظر دين
مصلحت بيشتر و از لحاظ پاداش ثواب زيادتر در آن وجود داشته باشد، و اضافه اتيان
بخداوند در سنت هم صحيح است زيرا كه آن با وحى خدا و دستور او صورت ميگيرد و اضافه
آن بخداوند مانند اضافه كلام است باو، و آخر آيه دلالت دارد بر اينكه خداوند ميتواند
آيهاى را بيك آيه نافعتر و داراى مصلحت بيشتر نسخ كند و فرقى نميكند كه ناسخ قرآن
باشد و يا سنت.
آنچه از آيه استفاده ميشود
اين است كه قرآن محدث است- و قديم نيست- و علاوه قرآن با خداوند
مغايرت دارد- و يك چيز نيستند- زيرا كه قديم نميتواند نسخ شود و علاوه خداوند براى
آن مثل و مانند ثابت كرده بنحوى كه خود ميتواند آن را ايجاد كند، و هر چيزى كه در
دائره قدرت آمد عنوان فعل دارد و فعل نميتواند قديم باشد.
ارتباط اين آيه با آيات گذشته
على بن عيسى ميگويد: ارتباط اين آيه با آيات گذشته از اين نظر است كه
خداوند در آيه گذشته فرمود: كافرين از اهل كتاب و مشركين دوست ندارند خيرى از جانب
خداوند براى شما فرستاده شود از اين رو خداوند در اين آيه فرمود كه هميشه خير براى
شما نازل و بر خلاف انتظار آنان پيوسته چيزى كه داراى مصلحت بيشتر خواهد بود
فرستاده خواهد شد.
ابو مسلم ميگويد: چون خداوند عيوب يهود را بيان نمود و آنچه را كه
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 305