نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 28
ما است جمع شد و چنين استدلال ميكند كه
صحابه و ياران پيامبر قرآن را فرا گرفته و حفظ مىنمودند و گاهى دستهاى معين
ميشدند كه همه آن را حفظ كنند و بر پيامبر ميخواندند.
گروهى چون عبد اللَّه بن مسعود و ابى بن كعب و ديگران چند مرتبه همه
قرآن را بر پيامبر خواندند و ختم كردند همه اينها با كمترين تأمل و تفكر ثابت
ميكند كه قرآن در زمان رسول اللَّه جمع شده و كامل بوده نه پراكنده.
در خاتمه سخن سيد ميگويد افراد كمى از اماميه و گروه حشويه كه اين
مطلب را گفتهاند قابل اعتنا نيستند و اينان باخبارى ضعيف اعتماد كردند و آنها را
صحيح پنداشتهاند و معلوم است كه با چنين احاديث ضعيف نميتوان از آنچه بطور يقين
بيان كردهايم دست بر داشت.
ناسخ و منسوخ
يكى ديگر از اين نوع مباحث، بحث «نسخ و ناسخ و منسوخ» و تعريف آنها و
اقسام و شرائط نسخ و فرق بين آن و بين بداء و تخصيص است و اينكه آيا در عبادات پيش
از عمل بدانها نسخ جائز است يا نه؟ و آيا سنت ميتواند ناسخ قرآن باشد يا نه؟
و بيان آنچه ناسخ و يا منسوخ بدان شناخته ميشود.
همه اين مباحث اگر چه از علوم متعلقه بقرآن است لكن كتابهايى كه در
اصول فقه نوشته شده از آنها مفصلا بحث ميكند و بمناسبت بعضى از آيات تا آنجا كه
شايسته تفسير باشد در اين كتاب خواهد آمد
. فن ششم
اخبار در فضيلت قرآن و اهل آن.
انس بن مالك در باب فضيلت قرآن سه حديث از رسول اكرم نقل ميكند از
اين قرار 1- اهل قرآن همان خاصّان خدايند.
2- بالاترين عبادتها قرائت قرآن است.
3- قرآن آن ثروتى كه با آن، فقر و بدون آن ثروت، نخواهد بود.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 28