responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 1  صفحه : 205

انداخت و آنان نيز مانند هر جمعيّتى كه مسخ ميشوند هلاك شدند.

مجاهد ميگويد: اينان راستى مسخ نشده بصورت بوزينه در نيامدند بلكه قرآن مثال ميزند همانطورى كه در آيه كريمه ميفرمايد:(كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً)[1] (مانند خر است كه كتابها را بردارد).

و باز از او نقل شده كه دلهاى آنان مسخ شد و چون بوزينگان موعظه و بيان عقاب در آنان اثرى نمى‌گذاشت.

در اين آيات احتجاجى است از خدا بر يهود به نعمتهاى پياپى كه بر پدرانشان داده بود و نيز اخبارى است به رسول اكرم از لجاجت و سرپيچى و گناه و ناسپاسى پى در پى پدرانشان با معجزات و براهين و دليل‌هايى كه ميديدند. تا براى رسول اكرم تسليت و دل‌گرمى باشد در برابر اذيّتها و خيانتهاى يهود كه به آن حضرت ميرسيد و نقشه‌هاى شيطانى كه بر ضدّش ميكشيدند و هم براى يهود تهديدى باشد كه اگر از همان راهى كه پدرانشان رفتند بروند گرفتار همان نوع عذابها خواهند شد و سرنوشتى چون پدرانشان خواهند داشت‌

. [سوره البقرة (2): آيه 66]

(فَجَعَلْناها نَكالاً لِما بَيْنَ يَدَيْها وَ ما خَلْفَها وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ (66))

[ترجمه‌]

اين عقوبت را كيفر آنها و عبرت آيندگان و پند براى پرهيزكاران گردانيديم (66)

شرح لغات‌

نكال ...- عقوبت و ترسانيدن.

موعظه ...- پند و اندرز.

تفسير

(فَجَعَلْناها ...)- گردانيديم آن را.

در مرجع ضمير چند احتمال است:

1- از حضرت باقر 7 نقل شده است: كه منظور از آن، جمعيتى است كه‌


[1] آيه 5 از سوره جمعه

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 1  صفحه : 205
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست