نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 197
جواب بسبب همين كشته شدن پيامبران بمقاماتى
عالى و درجاتى بلند ميرسند و ابداً كشته شدن سبب خوارى آنان نبود مانند امكاناتى
كه براى كشندگان اولياء و مردان خدا دست ميدهد كه جز عزّت مقام، چيز ديگرى براى
كشته شدگان پديد نمىآورد.
حسن بصرى ميگويد: خدا بهيچ پيامبرى دستور جنگ نداد مبادا كشته شود و
اگر پيامبرى كشته ميشد در جنگ نبوده است.
مؤلّف: وقتى پيامبر هنوز رسالت خود را انجام نداده خداوند امكان كشتن
او را نخواهد داد زيرا اخلال به غرض ميشود و با لطف خدا در هدايت مردم ناسازگار
است اما پس از انجام رسالت و بيان قوانين و احكام ممكن است و بر خدا منع آن لازم
نيست.
ابو هريره از رسول اكرم نقل كرده است كه آن حضرت فرموده: بنى اسرائيل
پس از موسى پانصد سال اختلاف كردند تا فرزندان اسير در ميان آنان زياد شد ولى پس
از عيسى دويست سال اختلاف نمودند
براستى كسانى كه ايمان آوردهاند و كسانى كه يهودى و نصرانى و
صابئيناند هر كدام بخدا و دنياى ديگر معتقد باشند و كارهاى شايسته انجام دهند
پاداش آنها نزد پروردگارشان است نه بيمى دارند و نه غمگين شوند (62)
شرح لغات
هادوا ...- يهودى شدند از هاد (توبه كرد و بازگشت) در اينكه اسم يهود
از چه مشتق شده چند قول است باين قرار:
1- از هود بمعناى توبه چون آنان از پرستش گوساله بازگشتند توبه
كردند.
2- از يهوذا كه نام بزرگترين فرزند يعقوب است گرفته شده كه بعد از
تعريب، ذال بدال تبديل شده است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 197