نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 165
ميشود و كمترين شفاعتى كه مؤمن كند آنست كه
چهل نفر از برادران مسلمان خودش را كه سزاوار آتشاند نجات بخشد[1].
از آيه كريمه كه حسرت و ندامت كفار را در روز قيامت از اينكه شفاعت
كننده ندارند بيان ميكند باز ميتوان بودن اصل شفاعت را فهميد آيه اينست:(فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ، وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ)[2] (نيست براى ما شفيع و نه دوستى صميمى).
و در حديثى وارد شده است كه:
«لا يقبل اللَّه منه صرفاً و لا عدلًا»
در اينكه عدل و صرف چيست كه خدا آنها را نميپذيرد اين اقوال گفته شده
است.
1- صرف بمعناى عمل و عدل فداء (بقول حسن).
2- صرف مستحبّ، و عدل واجب (اصمعى).
3- صرف- حيله، و عدل فداء (ابو عبيده).
4- صرف فداء، و عدل بودن مردى در جاى ديگرى (كلبى).
(وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ)- وقتى خدا بخواهد
آنان را عذاب كند كمك و يارى نخواهند شد تا از عذاب نجات يابند.
(بياد آوريد) هنگامى كه شما را از ستم فرعونيان نجات داديم كه
سختترين شكنجهها را بشما، روا ميداشتند پسرانتان را سر ميبريدند و زنانتان را
زنده نگاه ميداشتند و در اين همه سختى و بلاء آزمايشى بزرگ بود از طرف پروردگار
شما. (49) و هنگامى كه دريا را براى شما شكافتيم و شما را نجات داده ولى فرعونيان
را غرق كرديم در حالى كه شما ميديديد (50).