نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 163
شك امّت اسلام بالاترين امتها هستند بشهادت
آيه كريمه:(كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ
لِلنَّاسِ)[1]
(بهترين دستهاى كه بر اين مردم نمودار شدهاند شما بوديد) بعضى گفتهاند منظور،
برترى آنان است در امتيازات مخصوصى كه يافتند چون فرود آمدن منّ و سلوى و داشتن
رسولان و كتابها و غرق كردن فرعون و نشانهها و پيش آمدهايى كه با آنها استدلال
بر وجود خدا راحتتر، و تحمل مشكلات و تكاليف و وظيفهها آسانتر ميگردد و نه
برترى بطور مطلق و كلى، مثل اينكه اگر گفته شود:
«حاتم بخشندهترين مردم بود» يعنى در زمان خودش.
نظير اين آيه است آيات كريمه:(وَ إِذْ
نَجَّيْناكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ). الاية» كه قريباً بيان خواهد شد.
سؤال چرا اين خطابها به بنى اسرائيل كه «نعمتها را بياد بياوريد»
تكرار شده است؟
جواب در جواب سه وجه گفته شده است.
1- روى اهميت مطلب و لازم بودن شكر نعمتهاى پروردگار همانطور كه
گوينده در مقام اهميّت و تأكيد ميگويد: «برو- برو- فورى- فورى» 2- در خطاب اول
نعمتها اجمالًا بيان شده و در دومى تفصيلًا.
3- در اولى، نعمتهاى خدا بر خودشان و در دومى، نعمتهاى خدا بر
پدرانشان يادآورى شده است.
(وَ اتَّقُوا يَوْماً ..)- پس از آنكه خداوند
نعمتهاى بزرگى را كه به بنى اسرائيل داده يادآورى نمود آنان را به سبب كفران و
ناسپاسى در برابر اين همه نعمت، بروز قيامت بيم ميدهد و ميفرمايد: (بترسيد از آن
روزى كه هيچ كس بكار ديگرى نميخورد و او را بىنياز نميكند و از او بلاء و گرفتارى
برطرف نمينمايد).