responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 1  صفحه : 151

(وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ‌)- در اين عمل خود، و انكار محمّد 6 از خدا بترسيد و باكى نداشته باشيد از اينكه غذاى كمى از دست شما ميرود.

بديهى است اين آيه كه ميفرمايد: آيات خدا را بهاء كم نفروشيد معنايش آن نيست كه با بهاء زياد اشكال ندارد بلكه منظور اين است كه بهاء هر چه بالاتر باشد باز هم نسبت باين آيات، ناچيز است و هيچ چيز نمى‌تواند برابر آنها باشد مانند آيه كريمه:(وَ مَنْ يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ لا بُرْهانَ لَهُ بِهِ‌)»[1] (هر كه با خداى يگانه خداى ديگرى بخواهد كه برهان ندارد) معنايش اين است كه اصلًا نمى‌تواند برهان و دليل داشته باشد.

رشوة در دين‌

ضمناً اين آيه دلالت بر حرام بودن رشوه گرفتن براى بيان احكام دينى را دارد زيرا آنچه بيان ميشود يا مطابق قانون خدا است كه بايد بگويند و يا مخالف آن است كه بايد ترك كنند و در هر حال رشوه گرفتن بر آن دو حرام و ناروا است.

و اين خطاب نه تنها متوجّه علماء يهود است بلكه روحانى نمايان دنيا پرست و مزدوران دستگاه‌ها از ملّت اسلام را نيز شامل است كه براى خشنودى صاحبان قدرت و جبّاران و براى كسب ثروت و جاه حاضرند آيات خدا و احكام دين را تغيير دهند و آنها را مطابق ميل هوا پرستان تفسير و تأويل نمايند

[2].

[سوره البقرة (2): آيات 42 تا 44]

(وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (42) وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ (43) أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ (44))

[ترجمه‌]

حق را به باطل نپوشيد تا آن را نهان داريد در حالى كه ميدانيد. (42) نماز را بپا داريد و زكات بدهيد و با ركوع كنندگان ركوع كنيد. (43) شما كه كتاب آسمانى ميخوانيد آيا مردم را به نيكى فرمان ميدهيد و خود را فراموش مى‌نمائيد آيا درست نمى‌انديشيد؟ (44).


[1] آيه 117 از سوره مؤمنون.

[2] ضررى كه از اين دسته روحانى‌نما باسلام و دين ميرسد بمراتب بيشتر است از آنچه دشمنان مستقيم و كفار بدين آسيب ميزنند و اينان از لشگر يزيد خطرشان بيشتر است كه براى خوش رقصى با كمال وقاحت حاضرند محرمات صريح دين را حائز بشمرند!!

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 1  صفحه : 151
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست