نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 147
از نعمتهايى كه خدا به پدرانشان داده همان
است كه آيه كريمه بيان ميكند:
(وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَتَ
اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنْبِياءَ وَ جَعَلَكُمْ مُلُوكاً وَ
آتاكُمْ ما لَمْ يُؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعالَمِينَ)[1]
(چون موسى بقوم خويش گفت: اى قوم نعمت خدا را بياد آوريد كه ميان شما پيغمبران
پديد آورده شما را پادشاهى داد و بشما آنچه را كه به هيچيك از اهل عالم نداد عطا
كرد).
ابن انبارى ميگويد: معناى آيه كريمه اين است كه: بياد آوريد نعمتى را
كه بشما دادم و آن علم تورات و بيان صفت محمّد بود كه من شما را به پذيرش و تصديق
آن، الزام نمودم ولى پس از آن كه آن حضرت برانگيخته شد آنان پيروى نكردند و گويى
اين نعمت را فراموش نمودند.
(أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ)-
در اينكه عهد خدا كه آنان بايد وفا ميكردند چيست؟ وجوهى بيان شده
است:
1- پيروى از محمد
ابن عباس ميگويد: اين، عهد همان است كه در تورات نوشته شده بود كه
خدا پيامبرى خواهد فرستاد بنام «محمّد» و هر كسى از او پيروى كند باو دو اجر داده
ميشود.
1- اجر پيروى از موسى و اعتقاد به تورات 2- اجر پيروى از محمّد و
ايمان بقرآن و كسى كه باو كافر شود و ايمان نياورد و زر و بالش زياد و كيفرش آتش
است، بنا بر اين معناى آيه چنين ميشود: به سفارش من در باره محمّد عمل كنيد و من
نيز بعهد خود عمل كرده شما را وارد بهشت خواهم نمود. علت اينكه به اين حكم از
تورات «عهد» گفته شده اين است كه آنان در كتاب خود دانسته بودند و يا از باب تأكيد
و اهميّت مطلب، آن را چون عهد، كه قسم است قرار داد همانطور كه در آيه كريمه
ميفرمايد:
(وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ
لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ)[2]
(چون خدا پيمان گرفت از آنان كه كتاب به آنها داده شد كه حقائق كتاب آسمانى را
براى مردم بيان