نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 129
ناتمامى استدلال
طرفداران مذهب اوّل چهار دليل بالا را ناتمام دانسته و در باره آنها
مىگويند 1- آيه كريمه كه مىفرمايد(إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ
مِنَ الْجِنِّ) كلمه جن بمعناى پوشيده است و دستهاى از ملائكه از ديدهها پنهان
بودند و لذا اين كلمه به آنها گفته شده است.
2- آيه كريمه(لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما
أَمَرَهُمْ) صفت دربانان بهشت است نه همه ملائكه.
3- ممكن است خداوند در ابليس كه خود ملك بود نيروى شهوت را قرار داد
و توالد و تناسل داشته باشد.
4- آيه كريمه كه مىفرمايد:(جاعِلِ
الْمَلائِكَةِ رُسُلًا) معارض است با آيه ديگر كه مىفرمايد(اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلائِكَةِ رُسُلًا وَ مِنَ النَّاسِ)[1] خداوند از ملائكه و از مردم بر ميگزيند فرستادههايى را كه «من»
(از) براى تبعيض است و معنايش اين است كه خدا بعضى از ملائكه را براى فرستادگى خود
برميگزيند نه همه آنها را.
(وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ)- در باره اينكه
شيطان از كافران بود نيز چند قول نقل شده است.
1- او كافر شد همانطور كه قرآن در مورد فرزند نوح مىفرمايد(فَكانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ)[2]
(او از غرق شدهها گشت) و منظور اين است كه غرق شد.
كفر مربوط بقلب است يا افعال؟
برخى به اين آيه استدلال كردهاند كه كفر و ايمان نه تنها مربوط بقلب
است بلكه به افعال و رفتار نيز ارتباط دارد چه شيطان كه از نظر اعتقاد اشكالى
نداشت تنها او سجده نكرد و سبب كفرش همين شد.